Hem Reflektera mera Val av innehåll Reflektionsmodell innehåll Lärarens roll

Lärarens roll

Lärarens roll:
  • handledande
  • reflekterande arbetssätt
  • Hur kan mitt ämne bidra till lärande för hållbar utveckling?
  • Vilka möjligheter finns för samarbete med kollegor, museer, andra personer?
  • att regissera undervisningen så att den utgår från elevernas  intresse och engagerar

 

Hur ska vi utforma en undervisning som …

  • utgår från den verklighet där eleven befinner sig?
  • ökar elevernas tilltro till sin egen förmåga?
  • låter flera olika perspektiv komma till tals?
  • ställer eleven inför val?
  • ger eleverna möjlighet att kritiskt granska och värdera information?
  • ger eleverna möjlighet att ta ställning, att kommunicera och handla?
  • låter processer ta tid?
  • lyfter etiska värden?
  • inte alltid startar i basfakta för att senare ta upp värderingsfrågor?
  • låter eleverna genomleva demokrati?

Tillbaka >>

Hur ska vi utforma en undervisning som …

      utgår från den verklighet där eleven befinner sig?

       ökar elevernas tilltro till sin egen förmåga?

       låter flera olika perspektiv komma till tals?

       ställer eleven inför val?

       ger eleverna möjlighet att kritiskt granska och värdera information?

       ger eleverna möjlighet att ta ställning, att kommunicera och handla?

       låter processer ta tid?

       lyfter etiska värden?

       inte alltid startar i basfakta för att senare ta upp värderingsfrågor?

       låter eleverna genomleva demokrati?

 
 

Nyheter Miljö Aktuellt

Om sidan

Webbsidan är ett samarbete mellan Malmö högskola och Miljöförvaltningen Malmö stad, inom ramen för RCE Skåne

skane_rgb_pos_r2

 
 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack